امروز: 1403/02/29
موضوع اصلی: قرآن کریم

روز اکمال دین و اتمام نعمت و ناامیدی کفار (مائده/۳)

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

سوره مائده۵، آیه۳

ترجمه روان: خوردن این‌ها بر شما حرام است: حیوان مرده، خون، گوشت خوک، حیوان حلال‌گوشتی که با نام غیرخدا سر بریده شود، حیوانی که خفه شده یا با کتک‌خوردن یا پرت‌شدن از بلندی یا با شاخ‌زدنِ حیوان دیگری تلف شده باشد و نیز نیم‌خوردۀ درندگان؛ مگر آنکه تا نمرده‌اند، سرشان را ببُرید. حیوانی هم که در برابر بت‌ها قربانی شده و گوشتی که با قماربازی تقسیم کرده‌اید، بر شما حرام است. همۀ این کارها انحراف از دستورهای خداست. البته هرکه به گرسنگیِ شدید دچار شود و به‌اندازۀ ضرورت و با بی‌میلی مجبور به خوردنشان شود، سهل‌انگاری نکرده؛ زیرا خدا آمرزندۀ مهربان است.

امروز با انتخاب جانشین پیامبر، دشمنان بی‌دینتان از نابودی دینتان ناامید شدند؛ بنابراین دیگر از آن‌ها نترسید و فقط از من حساب ببرید. امروز مجموعۀ دینتان را کامل کردم، نعمت ولایت را بر شما تمام ساختم و راضی‌ام از اینکه دینتان اسلام باشد.

ترجمه روایی: گوشت مردار و خون و گوشت خوک و آنچه به غیر نام خدا ذبح شده و حیوانی که خفه شده و حیوانی که زجر کشته شده و آنچه بر اثر پرت شدن از بلندی مرده و آنچه به ضرب شاخ شدن حیوانی دیگر مرده و باقی مانده شکار حیوانی درنده -مگر آنکه به موقع به آن برسید و آن را ذبح نمایید- و حیوانی که برای بت ها قربانی می شوند (همه) بر شما حرام شده است، و همچنین قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوب‌های تیر به گونه قمار، زیرا همه این ها گناه است.

امروز (روزی که ولایت علی علیه السلام نازل گردید) کسانی که کافر شدند از ضربه زدن به دین شما (دین اسلام که ولایت ائمه علیه السلام از اصول آن است) ناامید شدن پس از آنها نترسید و از من بترسید.

امروز (روز هجدهم ذی الحجه سال حجة الوداع که رسول خدا صلی الله علیه وآله در غدیر خم علی علیه السلام را به خلافت بلافصلی بعد از خود نصب نمود) دین شما را (به نصب نمودن امیرالمومنین علیه السلام به خلافت بلافصلی پیامبر صلی الله علیه و آله) کامل کردم و نعمت خود را (با نصب امیرالمومنین علیه السلام به خلافت) بر شما تمام نمودم و پسندیدم که اسلام دین شما باشد.

(پس از گوشت هایی که حرام است نخورید) ولی کسی که در قحطی و گرسنگی ناچار شود و تمایل به گناه نکند (می‌تواند از آنها بخورد زیرا) خدا آمرزنده مهربان است (و انسان ناچار را مجازات نمی کند).

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *