امروز: 1403/03/02
موضوع اصلی: داستان

قول بقالان کوفه را رها کن، تنها معیار، تقوا است

زید برادر امام رضا(علیه‌السلام) در مدینه قیام کرد، خانه‌های گروهی را آتش زد و تعدادی را کشت. به این جهت او را «زید النار» (زید آتش‌افروز) می‌گفتند.

مأمون، افرادی را فرستاد، او را گرفتند و نزد وی آوردند.

مأمون (به‌خاطر برادرش امام رضا از تقصیراتش گذشت) و دستور داد او را نزد برادرش، امام رضا(علیه‌السلام) ببرند.

حسن‌بن‌موسی می‌گوید: در خراسان در مجلس حضرت رضا(علیه‌السلام) بودم، زید هم در آن مجلس بود. امام که مشغول صحبت شد، زید بی‌اعتنا به سخنان امام(علیه‌السلام) متوجه عده‌ای از افراد مجلس شد و گفت: ما چنین و چنانیم و به خویشتن می‌بالید.

امام رضا(علیه‌السلام) سخنان زید را شنید و فرمود: ای زید، گفتار بقال‌های کوفه تو را گول زده و مغرور کرده است که می‌گویند: خداوند به‌خاطر پاکدامنی فاطمه(سلام‌الله‌علیها) فرزندان او را به آتش جهنم حرام کرد!

به‌خدا سوگند! این مقام، مخصوص حسن و حسین علیهماالسلام و فرزندان بلاواسطه فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) است.

آیا ممکن است پدرت امام موسی‌بن‌جعفر بندگی کند، روزها روزه بگیرد و شب‌ها را به عبادت بگذراند و تو معصیت خدا را بکنی، فردای قیامت هر دو داخل بهشت شوید؟

اگر چنین باشد، مقام تو پیش خداوند بالاتر از امام موسی‌بن‌جعفر خواهد بود؛ زیرا پدرت با زحمت بهشت رفته؛ اما تو بدون زحمت داخل بهشت شده‌ای.

درصورتی‌که حضرت علی‌بن‌الحسین می‌فرماید: «لمحسننا کفلان من الاجر و لمسیئنا ضعفان من العذاب» اجر نیکوکاران ما خاندان، دو برابر و عذاب گنهکاران ما، نیز دو برابر خواهد بود.

زید گفت: من برادر و پسر شما هستم و به‌خاطر شما من هم وارد بهشت می‌شوم.

امام(علیه‌السلام) فرمود: آری، تو آن وقت می‌توانی برادر من باشی که از خدا اطاعت کنی.

سپس فرمود: پسر نوح مادامی که معصیت نکرده بود، از خاندان او بود؛ ولی هنگامی که گناه کرد، خداوند او را از خاندان نوح به شمار نیاورد و در پاسخ درخواست حضرت نوح(علیه‌السلام) (که نجات فرزندش را از غرق شدن در آب از او می‌خواست) فرمود: (انه لیس من اهلک) او از خاندان شما نیست او متمرد و معصیت کار است.

مسلمانان باید بکوشند تا فرهنگ قرآن و اهل‌بیت پیغمبر در جامعه زنده گردد. جز تقوا به هیچ‌کدام از وسایل مادی و خرافی امتیاز ندهند.

بحار: ج ۴۳، ص ۲۳۰ و ۲۳۱، روایت ۲ و ۶، و ج ۴۹، ص ۲۱۷، و ۲۱۸ و ۲۱۹ روایت ۲ و ۳ و ۴

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۲

ذو القعدة

۱۲۳۴۵۶۷
۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴
۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱
۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸
۲۹۳۰