امروز: 1403/02/23
موضوع اصلی: قرآن کریم
موضوع فرعی: امامت | علم الهی | علم غیب

همه رطب و یابس در کتاب مبین (انعام/۵۹)

وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ

سوره انعام۶، آیه۵۹

 ترجمه روان: راه‌های رسیدنِ به غیب تنها پیش خداست و کسی جز او آن‌ها را نمی‌داند. هرچه در خشکی‌ها و دریاهاست می‌داند. هر برگی از درخت بیفتد و هر دانه‌ای در عمق زمین فرو برود و هر محصول تر و خشکی به زمین بیفتد، او می‌داند و بس. بله، همۀ رویدادهای جهان در کتابی ‌روشن* ثبت است.

 ترجمه روایی: و گنجینه‌های (یا کلیدهای) غیب تنها نزد اوست، و جز او (بدون اذن او) کسی نمی داند و او می داند آنچه در خشکی و دریاست، هیچ برگی (از درختی) نمی افتد مگر این که او می داند سیر و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین و هیچ تر و خشکی وجود ندارد جز این که در نوشته‌ای آشکار است (امام کاظم علیه السلام فرمودند: مراد از «وَرَقَةٍ» بچه است قبل از اینکه صدا بزند -روح در او دمیده شود- از رحم سقط می شود و مراد از «حَبَّةٍ» بچه است که در رحم مادر روح در او دمیده میشود و پیش از ولادت سقط می شود و مراد از «رَطْبٍ» مضغه است که پیش از اتمام خلقش که در رحم استقرار می یابد و مراد از «يَابِسٍ» بچه تمام الخلقه است و مراد از «كِتَابٍ مُبِينٍ» امام آشکار است).

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *