امروز: 1403/02/23

اجر رسالت، مودت به اهل بیت (شوری/۲۳)

ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ

سوره شوری۴۲، آیه۲۳

ترجمه روان: این همان چیزی است که خدا به بندگان مؤمن و درستکارِ خودش مژده داده است. بگو: «برای راهنمایی‌تان مزدی از شما نمی‌خواهم، مگر* دوستیِ اهل‌بیتم که آن‌هم به‌نفع خودتان است. هرکه قدم خیری در این راه بردارد، ثوابش را برایش بیشتر می‌کنیم. بله، خدا آمرزنده و قدرشناس است.»

ترجمه روایی: این پاداش همان چیزی است که خدا بندگانش را که ایمان آورده کارهای شایسته انجام داده‌اند مژده می‌دهد. بگو: من هیچ پاداشی در برابر ابلاغ رسالت از شما درخواست نمی‌کنم جز دوستی خالصانه نزدیکانم (اصحاب کساء و سایر ائمه فرمودند: وقتی این قسمت از آیه نازل شد سه روز پشت سرهم رسول خدا به مردم فرمود: خدای تبارک و تعالی حقی را از من بر شما واجب کرده است آیا آن را ادا می کنید؟ کسی جواب نداد تا روز سوم فرمود: این حق طلا و نقره و ثروت نیست! آنها گفتند: آن را بیان کن! حضرت این قسمت از آیات تلاوت نمود، گفتند: این را می پذیریم. امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند به آن وفا نکردند مگر هفت نفر: سلمان، ابوذر، عمار، مقداد بن اسچد کندی، جابر بن عبدالله انصاری، یک غلام از رسول خدا که نامش ثبیت بود و زید بن ارقم) و هرکس کار نیکس انجام دهد (دوستی خالصانه اصحاب کساء و سایر ائمه را دارا و در مقابل آنان تسلیم باشد) بر نیکی او می‌افزاییم ( دوستی پیامبران گذشته تا حضرت آدم و مومنان را بر آن می‌افزاییم) زیرا خدا آمرزش شیوه و سپاس پیشه است.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *