امروز: 1403/02/29

یهود، بدترین دشمن شیعیان (مائده/۸۲)

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ

سوره مائده۵، آیه۸۲

 ترجمه روان: سرسخت‌ترین مردم در دشمنی با مسلمانان، یهودی‌ها و بت‌پرست‌هایند! در مقایسه با آن‌ها و در برخی مواضع، نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مسلمانان، مسیحی‌هایند. این برای آن است که در بینشان کشیش‌های اهل علم و راهب‌های خداترس به‌چشم می‌خورند و همچنین، برای اینکه نوعاً مسیحی‌ها در برابر حق گردن‌کلفتی نمی‌کنند!

 ترجمه روایی: به طور مسلم، دشمن ترین مردم را نسبت به کسانی که ایمان آورده اند، یهود و مشرکان خواهی یافت و نزدیکترین مردم را از جنبه دوستی با کسانی که ایمان آورده اند کسانی می یابی که گفتند: همانا ما نصرانی هستیم این به خاطر آن است که از آنها فرادی دانشمند پارسا هستند و آنها در برابر حق تکبر نمی ورزند (امام صادق علیه السلام فرمود: آنها گروهی بودند در فاصله بعثت حضرت عیسی علیه السلام و بعثت حضرت محمد صلی الله علیه و آله که در انتظار آمدن آن حضرت بودند. و از تفسیر قمی رحمت الله استفاده می‌شود که سبب نزول این آیه و آیات بعد تا «وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِينَ» برخورد نجاشی با مهاجران به حبشه بود).

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *