امروز: 1403/02/23
موضوع اصلی: داستان

آیا چنین چیزی واقع خواهد شد؟!

علائم و نشانه‌های آخر الزمان در بیان رسول خدا(ص)

ابن عباس نقل می‌کند: ما با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آخرین حجی که در سال آخر عمر خود به جای آورد (حجه الوداع) بودیم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حلقه در خانه کعبه را گرفت و رو به ما کرد و فرمود:

آیا حاضرید شما را از علامت‌های آخر الزمان باخبر سازم؟

سلمان که در آن روز از همه به پیامبر (صلی الله علیه و آله) نزدیک بود، عرض کرد:

آری، یا رسول الله!

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: از علامت‌های آخرالزمان ضایع کردن نماز، پیروی از شهوات، تمایل به هواپرستی، گرامی داشتن ثروتمندان و فروختن دین به دنیاست و در آن وقت قلب مؤمن در درونش آب می‌شود مثل آب نمک در آب! از این همه زشتی‌ها که می‌بیند و قدرت بر جلوگیری آن را ندارد.

سلمان پرسید: آیا چنین چیزی واقع خواهد شد؟

حضرت فرمود: آری، سوگند به خداوند! ای سلمان! در آن وقت زمامداران ظالم، وزیرانی فاسق، کارشناسان ستمگر و امنایی خائن بر مردم حکومت کنند.

سلمان پرسید: آیا چنین امری واقع خواهد شد؟

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: آری، سوگند به خدا! ای سلمان! در آن وقت زشتی‌ها زیبا و زیبایی‌ها زشت می‌شود. امانت به خیانتکار سپرده می‌شود و امانتدار خیانت می‌کند، دروغگو تصدیق می‌شود و راستگو تکذیب!

سلمان پرسید: آیا این امر واقع خواهد شد؟

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: آری، سوگند به خداوند! در آن وقت حکومت به دست زنان و مشورت با بردگان خواهد بود، کودکان بر منبر می‌نشینند، دروغ خوشایند و زرنگی، زکات ضرر و بیت المال غنیمت محسوب می‌شود!

اولاد در حق پدر و مادر جفا می‌کنند و به دوستانشان نیکی می‌نمایند و ستاره دنباله دار طلوع می‌کند!

سلمان پرسید: آیا چنین چیزی واقع خواهد شد، یا رسول الله؟

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: آری، ای سلمان! در آن زمان زنان در تجارت با شوهران خود شریک می‌شوند، باران رحمت کم، جوانمردان بخیل، تهی دستان حقیر می‌شوند، بازارها به هم نزدیک می‌گردد و همه از خدا شکایت می‌کنند. یکی می‌گوید سودی نبردم و دیگری می‌گوید چیزی نفروختم.

سلمان پرسید: این امر واقع خواهد شد؟

حضرت فرمود: آری، در آن وقت گروهی به حکومت می‌رسند، اگر مردم حرف بزنند آنها را می‌کشند و اگر سکوت کنند اموالشان را غارت، حقشان را پایمال می‌کنند و خونشان را می‌ریزند و دلها را پر از کینه و وحشت می‌کنند و…

در آن زمان اشیا و قوانین را از شرق و غرب می‌آورند و امت من رنگارنگ می‌شوند، نه، بر کوچک رحم می‌کنند و نه، بر بزرگ احترام می‌گذارند و نه، گناه کاری را می‌بخشند، هیکل‌هایشان مانند آدمیان و قلب‌هایشان همچو شیاطین است.

در آن زمان لواط زیاد می‌شود، مردان خود را شبیه زنان می‌کنند و زنان خود را شبیه مردان، لعنت خدا بر آن‌ها باد!

در آن زمان مساجد را زینت می‌کنند، قرآن‌ها را آرایش می‌دهند و مناره‌های مساجد را بلند می‌نمایند و صف های

نمازگزاران زیاد، اما دلهایشان به یکدیگر کینه توز و زبان‌هایشان مختلف است!

مردان و پسران، خود را با طلا زینت می‌کنند و لباس حریر و دیباج می‌پوشند، پوست پلنگ را برای اظهار بزرگی در بر می‌کنند.

ربا در بین مردم شایع می‌شود و معاملات با غیبت و رشوه انجام می‌گیرد، دین را می‌گذارند و دنیا را برمی دارند!

طلاق زیاد می‌شود، حدود اجرا نمی‌گردد، زنان خواننده و آلات نوازندگی آشکار می‌گردد و اشرار امت به دنبال آن‌ها می‌روند، ثروتمندان برای تفریح و طبقه متوسط برای تجارت و فقرا برای ریا و خودنمایی به حج می‌روند!

عده‌ای قرآن را برای غیر خدا و عده‌ای برای خوانندگی یاد می‌گیرند و گروهی نیز علم را برای غیر خدا می‌آموزند، زنازاده فراوان می‌شود و برای دنیا با یکدیگر عداوت می‌کنند!

پرده‌های حرمت پاره می‌گردد، گناه زیاد می‌شود، بدان بر خوبان مسلط می‌شوند دروغ فراوان، لجاجت شایع و فقر فزونی می‌یابد، با انواع لباس‌ها بر یکدیگر فخر می‌فروشند، قمار و آلات موسیقی را تعریف می‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می‌شمرند.

مؤمن واقعی در آن زمان خوار است، قاریان قرآن و عبادت

کنندگان پیوسته از یکدیگر بدگویی می‌کنند و در ملکوت آسمان‌ها آنان را افراد پلید می‌دانند.

ثروتمندان از فقر می‌ترسند و بر فقرا رحم نمی‌کنند و آدم‌های نالایق درباره جامعه سخن می‌گویند که حقیقت ندارند، حرف‌هایشان فقط شعار است!

در آن زمان صدای توأم با لرزش از زمین برمی خیزد که همه می‌شنوند، گنج‌های طلا و نقره بیرون می‌ریزند ولی برای انسان دیگر سودی نخواهند داشت و دنیا به آخر می‌رسد…

بحار: ج ۶، ص ۳۰۶

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳

ذو القعدة

۱۲۳۴۵۶۷
۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴
۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱
۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸
۲۹۳۰