امروز: 1403/02/29
موضوع اصلی: قرآن کریم

اراده الهی بر تطهیر شماست (احزاب/۳۳)

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

سوره احزاب۳۳، آیه۳۳

ترجمه روان: در خانه‌هایتان بمانید و مانند دوران جاهلیتِ گذشته، در کوچه و خیابان خودنمایی نکنید. نماز را با آدابش بخوانید و صدقه بدهید و از خدا و رسولش اطاعت کنید.
خدا می‌خواهد هرگونه ناپاکی را فقط از شما اهل‌بیت (محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین) برطرف سازد و شما را کاملاً پاک‌وپاکیزه کند.

ترجمه روایی: محترمانه و سنگین در خانه هایتان بمانید، و همچون روزگار جاهلیت نخست (جاهلیت برابر جاهلیت نخست، جاهلیت آنهایی است که مخالفت کردند و از خانه هایشان بیرون آمدند) خودآرایی نکنید (پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: دختر ابوبکر با جمعیتی فراوان به کارزار با علی علیه السلام برمیخیزد و علی با او می‌جنگد و لشکریانش را می‌کشد و او را اسیر می‌کند و بعد از اسارت با او مدارا می‌کند و این آیه دربارۀ دختر ابوبکر نازل شده است) و نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و خدا و رسولش را فرمان برید، جز این نیست که خدا اراده کرده پلیدی را از شما اهل بیت به دور نگه دارد، و شما را پاکیزه نگهدارد. (جملۀ آخر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» به اتفاق شیعه و سنی درباره اصحاب «عبا» شده است. و ضمیر مذکر «كُمُ» در «عَنْكُمُ» و «يُطَهِّرَكُمْ» روشن ترین برهان بر این موضوع است. اگر مراد زوجات حضرت بودند بایستی ضمیر مونث «کنّ» آورده شود. روایات فراوان در حد تواتر نیز دلیل بر این موضوع است. به کتاب «البرهان فی تفسیر القرآن» ذیل آیه شریفه و بحارالانوار ج۳۵، ص۲۳۳ تا ۲۰۶ مراجعه شود. و این جمله دلالت بر عصمت پیامبر و فاطمه زهرا و علی علیه السلام و دیگر ائمه دارد، عصمت از هر آلودگی و زشتی و چیزهایی که در عرف نقص به شما می‌آید مانند فراموشی و غفلت و لغزش و خطا. و مقصود از «اذهاب‌رِجس» و پلیدی، بدور نگه داشتن آنها از رجس و پلیدی است نه دور نمودن رجس و پلیدی. علامه مجلسی فرموده: «اذهاب» به معنای دو نگه داشتن آمده است. بنابراین مقصود آن است که در علم ازلی خدا بوده که این بزرگواران به اختیار خود عصمت را بر می‌گزینند نه اینکه مجبور باشند، از این رو آنان را اینگونه قرار داده است. اگر چه شأن نزول آیه دربارۀ اصحاب کساء است ولی در روایتی رسول خدا به علی علیه السلام فرموده: این آیه درباره تو و ائمه بعد از تو نازل شده است و همه آن بزرگواران را نام برده. به «البرهان فی تفسیر القران» مراجعه شود).

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *